Povodňový plán města Zruč nad Sázavou



Organizace povodňové služby

Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.

Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:

  • Mimo období povodně je povodňovým orgánem Městský úřad Zruč nad Sázavou.
  • Po dobu povodní je povodňovým orgánem povodňová komise města Zruč nad Sázavou.

V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu. V době povodně (při vyhlášení II. a III. SPA) jsou povodňové komise oprávněny činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečovacím a záchranným pracím. Na vydávání těchto příkazů se nevztahuje správní řád.

Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise města a ta požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat. Povodňový orgán města je podřízen povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností - povodňové komisi ORP Kutná Hora.

Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.

Povodňovou ochranu na území města Zruč nad Sázavou bude řídit povodňová komise města Zruč nad Sázavou, v případě extrémního ohrožení povodňová komise ORP Kutná Hora.

Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise města Zruč nad Sázavou:

  • povodňové komisi ORP Kutná Hora
  • povodňovým komisím obcí Chabeřice, Trhový Štěpánov a Soutice a městyse Kácov
  • KOPIS Středočeského kraje
  • fyzickým a právnickým osobám na území města, které jsou ohroženy povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)

Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise města Zruč nad Sázavou od:

  • předpovědní povodňové služby
  • obcí Horka II, Vlastějovice, Zbraslavice nebo Slavošov, které se nacházejí na vodních tocích nad městem
  • povodňové komise ORP Kutná Hora
  • hlídkové služby
  • pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
  • případně od KOPIS Středočeského kraje

Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může povodňový orgán města Zruč nad Sázavou obdržet:

  • od povodňového orgánu ORP Kutná Hora
  • na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
  • z internetu (https://www.pvl.cz, http://www.chmi.cz)
  • od HZS Středočeského kraje
Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitole Činnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, ze Statutu povodňové komiseJednacího řádu povodňové komise města Zruč nad Sázavou.

Zahájení činnosti povodňové komise města Zruč nad Sázavou včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňové knihy a vyrozumí se o tom:

  • Povodňové orgány obcí Chabeřice, Trhový Štěpánov a Soutice a městyse Kácov
  • Povodňový orgán obce s rozšířenou působností Kutná Hora
  • Fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
  • KOPIS HZS Středočeského kraje
  • Vodohospodářský dispečink Povodí Vltavy, státní podnik
  • Správce vodních toků – Lesy České republiky, s. p., Povodí Vltavy, státní podnik

Předseda povodňové komise - starosta města:

  • rozhoduje o svolání povodňové komise
  • řídí činnost povodňové komise
  • organizuje a koordinuje činnosti povodňové komise
  • svolává a vede pravidelné povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu
  • rozděluje úkoly členům povodňové komise
  • na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření
  • vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity na území města Zruč nad Sázavou
  • schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky
  • rozhoduje o nasazení sil a prostředků na území města Zruč nad Sázavou
  • rozhoduje o přidělení humanitární pomoci na území města Zruč nad Sázavou
  • v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise nebo pověřený člen PK

Povinnosti povodňové komise města Zruč nad Sázavou:

  • řeší povodňovou situaci na území města v rámci svých možností podle zpracovaného povodňového plánu
  • organizuje sběr informací o povodňové situaci na území města Zruč nad Sázavou
  • je ve spojení a předává informace a návrhy povodňovým komisím obcí Chabeřice, Trhový Štěpánov a Soutice a městysu Kácov, ležících níže na vodních tocích a povodňové komisi ORP Kutná Hora
  • organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední obce o nebezpečí a průběhu povodně, správce povodí, ČHMÚ a HZS
  • organizuje hlídkovou službu na území města Zruč nad Sázavou
  • organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech města Zruč nad Sázavou
  • spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární stanicí, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS)
  • monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření
  • zajišťuje prvotní dokumentační práce na území města Zruč nad Sázavou
  • zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (pověřený zapisovatel)
  • podle potřeby vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc
  • zajišťuje nasazení sil a prostředků na území města Zruč nad Sázavou
  • organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.) na území města Zruč nad Sázavou
  • vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR
  • zajišťuje organizaci evakuace na území města Zruč nad Sázavou
  • spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras na území města Zruč nad Sázavou
  • zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou
  • pokud síly a prostředky na provádění záchranných prací přesahují možnosti města, vyžádá další pomoc u HZS Středočeského kraje a u povodňového orgánu ORP Kutná Hora
  • zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.) na území města Zruč nad Sázavou
  • organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva na území města Zruč nad Sázavou
  • zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.)
  • vede přehled o evakuovaných osobách na území města Zruč nad Sázavou (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.)
  • zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči na území města Zruč nad Sázavou
  • provádí evidenční a dokumentační práce na území města Zruč nad Sázavou
  • zjišťuje rozsah povodňových škod na území města Zruč nad Sázavou a zajišťuje jejich evidenci (majetek obce, státu, právnických a fyzických osob)
  • vede přehled o povodní postižených osobách na území města Zruč nad Sázavou
  • připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území na území města Zruč nad Sázavou

Ostatní účastníci ochrany před povodněmi

Příloha: Plán spojení na důležité organizace
  1. Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Praha (Centrální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
  2. Povodí Vltavy, státní podnik (správce povodí a vodních toků)
  3. Lesy České republiky, s. p. (správce vodních toků)
  4. Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území
  5. Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
  6. Hasičský záchranný sbor Středočeského kraje, územní odbor Kutná Hora
  7. Složky Policie České republiky, obvodní oddělení Zruč nad Sázavou
  8. Složky Armády ČR
  9. Orgány ochrany veřejného zdraví
  10. Krajská hygienická stanice Středočeského kraje
  11. Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.

Činnost obyvatelstva při povodni

V závislosti na hrozící / vzniklé události budou obyvatelé postupovat podle následujících pokynů:

Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):

  • zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
  • řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
  • aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
  • informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů)

Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):

  • připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu a vozidlo
  • podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater
  • připravit vyvedení hospodářských zvířat
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
  • v případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody

Při vyhlášení evakuace:

  • upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
  • zabezpečit dům / byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
  • vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu – přesunout se do místa evakuace (pěšky / vozidlem)

Opatření k ochraně životního prostředí (týká se především ohrožujících objektů uvedených v kapitole Charakteristika ohrožených objektů):

  • Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
  • Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.