Povodňový plán města Klášterec nad Ohří



Organizace povodňové služby

Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.

Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:

  • Mimo období povodně je povodňovým orgánem Městský úřad Klášterec nad Ohří.
  • Po dobu povodní je povodňovým orgánem povodňová komise města Klášterce nad Ohří.

V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu. V době povodně (při vyhlášení II. a III. SPA) jsou povodňové komise oprávněny činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečovacím a záchranným pracím. Na vydávání těchto příkazů se nevztahuje správní řád.

Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise města a ta požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat. Povodňový orgán města je podřízen povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností - povodňové komisi ORP Kadaň.

Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.

Povodňovou ochranu na území města Klášterce nad Ohří bude řídit povodňová komise města Klášterce nad Ohří, v případě extrémního ohrožení povodňová komise ORP Kadaň.

Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise města Klášterce nad Ohří:

  • povodňové komisi ORP Kadaň
  • povodňovým komisím města Kadaň a obce Rokle
  • KOPIS Ústeckého kraje
  • fyzickým a právnickým osobám na území města, které jsou ohroženy povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)

Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise města Klášterce nad Ohří od:

  • předpovědní povodňové služby
  • obcí Stráž nad Ohří, Perštejn nebo Okounov, které se nacházejí na vodním toku nad městem
  • povodňové komise ORP Kadaň
  • hlídkové služby
  • pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
  • případně od KOPIS Ústeckého kraje

Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může povodňový orgán města Klášterce nad Ohří obdržet:

  • od povodňového orgánu ORP Kadaň
  • na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
  • z internetu (http://www.poh.cz, http://www.chmi.cz)
  • od HZS Ústeckého kraje
Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitole Činnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, ze Statutu povodňové komiseJednacího řádu povodňové komise města Klášterce nad Ohří.

Zahájení činnosti povodňové komise města Klášterce nad Ohří včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňové knihy a vyrozumí se o tom:

  • Povodňové orgány města Kadaň a obce Rokle
  • Povodňový orgán obce s rozšířenou působností Kadaň
  • Fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
  • KOPIS HZS Ústeckého kraje
  • Vodohospodářský dispečink Povodí Ohře, státní podnik
  • Správce vodních toků – Lesy České republiky, s. p., Povodí Ohře, státní podnik, Vojenské lesy a statky ČR, s. p.

Předseda povodňové komise - starosta města:

  • rozhoduje o svolání povodňové komise
  • řídí činnost povodňové komise
  • organizuje a koordinuje činnosti povodňové komise
  • svolává a vede pravidelné povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu
  • rozděluje úkoly členům povodňové komise
  • na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření
  • vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity na území města Klášterce nad Ohří
  • schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky
  • rozhoduje o nasazení sil a prostředků na území města Klášterce nad Ohří
  • rozhoduje o přidělení humanitární pomoci na území města Klášterce nad Ohří
  • v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise nebo pověřený člen PK

Povinnosti povodňové komise města Klášterce nad Ohří:

  • řeší povodňovou situaci na území města v rámci svých možností podle zpracovaného povodňového plánu
  • organizuje sběr informací o povodňové situaci na území města Klášterce nad Ohří
  • je ve spojení a předává informace a návrhy povodňovým komisím města Kadaň a obce Rokle, ležících níže na vodním toku a povodňové komisi ORP Kadaň
  • organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední obce o nebezpečí a průběhu povodně, správce povodí, ČHMÚ a HZS
  • organizuje hlídkovou službu na území města Klášterce nad Ohří
  • organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech města Klášterce nad Ohří
  • spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární stanicí, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS)
  • monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření
  • zajišťuje prvotní dokumentační práce na území města Klášterce nad Ohří
  • zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (pověřený zapisovatel)
  • podle potřeby vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc
  • zajišťuje nasazení sil a prostředků na území města Klášterce nad Ohří
  • organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.) na území města Klášterce nad Ohří
  • vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR
  • zajišťuje organizaci evakuace na území města Klášterce nad Ohří
  • spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras na území města Klášterce nad Ohří
  • zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou
  • pokud síly a prostředky na provádění záchranných prací přesahují možnosti města, vyžádá další pomoc u HZS Ústeckého kraje a u povodňového orgánu ORP Kadaň
  • zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.) na území města Klášterce nad Ohří
  • organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva na území města Klášterce nad Ohří
  • zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.)
  • vede přehled o evakuovaných osobách na území města Klášterce nad Ohří (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.)
  • zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči na území města Klášterce nad Ohří
  • provádí evidenční a dokumentační práce na území města Klášterce nad Ohří
  • zjišťuje rozsah povodňových škod na území města Klášterce nad Ohří a zajišťuje jejich evidenci (majetek města, státu, právnických a fyzických osob)
  • vede přehled o povodní postižených osobách na území města Klášterce nad Ohří
  • připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území na území města Klášterce nad Ohří

Ostatní účastníci ochrany před povodněmi

Příloha: Plán spojení na důležité organizace
  1. Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Ústí nad Labem (Regionální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
  2. Povodí Ohře, státní podnik (správce povodí a vodních toků)
  3. Lesy České republiky, s. p. (správce vodních toků)
  4. Vojenské lesy a statky ČR, s. p. (správce vodních toků)
  5. Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území
  6. Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
  7. Hasičský záchranný sbor Ústeckého kraje, územní odbor Chomutov
  8. Složky Policie České republiky, obvodní oddělení Klášterec nad Ohří
  9. Složky Armády ČR
  10. Orgány ochrany veřejného zdraví
  11. Krajská hygienická stanice Ústeckého kraje
  12. Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.

 

Zabezpečení vlastní hlásné služby

Město provozuje lokální varovný systém, který je napojen na celostátní Jednotný systém varování a informování obyvatelstva (JSVI), budovaný Ministerstvem vnitra ČR – GŘ HZS. Varovné signály z JSVI (CAS 100) jsou automaticky a přednostně odbavovány na všechny prvky varovného a informačního systému.

Činnost obyvatelstva při povodni

V závislosti na hrozící / vzniklé události budou obyvatelé postupovat podle následujících pokynů:

Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):

  • zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
  • řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
  • aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
  • informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů)

Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):

  • připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu a vozidlo
  • podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater
  • připravit vyvedení hospodářských zvířat
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
  • v případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody

Při vyhlášení evakuace:

  • upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
  • zabezpečit dům / byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
  • vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu – přesunout se do místa evakuace (pěšky / vozidlem)

Opatření k ochraně životního prostředí (týká se především ohrožujících objektů uvedených v kapitole Charakteristika ohrožených objektů):

  • Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
  • Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.