Povodňový plán města Hodonín



Zvláštní povodeň

Zvláštní povodeň je povodeň způsobená umělými vlivy. Obecně se jako příčina k protržení hráze zvažuje několik způsobů:

  • technická příčina havárie díla
  • silné zemětřesení
  • letecká katastrofa - pád středně velkého nebo velkého letadla do hráze
  • válečný konflikt
  • teroristický útok
V horní části povodí Kyjovky byla vybudována vodárenská nádrž Koryčany. Město Hodonín se nachází až v dolní části povodí, proto by průlomová vlna, která dorazí od Koryčan byla již dostatečně transformována. Na Kyjovce se nachází význačná rybniční soustava v prostoru Dubňany-Mutěnice-Hodonín s největším protékaným rybníkem Jarohněvickým a řadou menších bočních rybníků. Jarohněvický rybník by při eventuálním protržení vodárenské nádrže Koryčany průlomovou vlnu značně ztlumil. Vzhledem k značné šířce hráze tohoto rybníka nehrozí jeho protržení. Také při protržení některého z rybníků rybniční soustavy Rybářství Hodonín, s. r. o. by mohla vzniknout umělá povodňová vlna, která by postupovala korytem Kyjovky až do řeky Moravy. Odlehčovací rameno Kyjovky do řeky Moravy je dostatečně kapacitní k převedení transformované průlomové vlny z Kyjovky do Moravy, ale v případě, kdy nebude na řece Moravě povodňový stav, tj uzávěry v regulačním objektu odlehčovacího ramene Kyjovky budou otevřeny a napouštěcí objekt Kyjovky ve směru na Podluží bude otevřen na maximum. V opačném případě hrozí nebezpečí přelití a následné protržení hrází odlehčovacího ramene Kyjovky.

Podnět pro vyhlášení SPA dává příslušnému povodňovému orgánu provozovatel vodního díla (obsluha vodního díla) při výskytu neobvyklých jevů a skutečností sledovaných v rámci obchůzek vodního díla.

Takovými jevy a skutečnostmi jsou např.:

  • plnění nádrží nad max. hladinu a hrozí přelití hráze
  • výskyt průsaků nebo podmáčených a zabahněných míst pod hrází, v hrázi
  • eroze tělesa hráze při prudkých lijácích
  • vývraty stromů na tělese hráze apod.

V případě rychlého nepříznivého vývoje zahájí obsluha vodního díla varovná a nouzová opatření k odvrácení havárie, resp. k minimalizaci škod podle vlastního uvážení.

Pokud je nebezpečí z prodlení, musí obsluha díla a povodňový orgán varovat obce na toku co nejrychleji za využití všech dostupných komunikačních prostředků.


Vodní díla v povodňovém plánu města. Data jsou stahována a aktualizována ze systému Ministerstva životního prostředí - POVIS.