Povodňový plán SO ORP Ostrava



Činnost povodňového orgánu v době nebezpečí povodně a při povodni

Zahájení činnosti povodňové komise ORP Ostrava včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňové knihy a vyrozumí se o tom:

  • Povodňové orgány sousedních ORP
  • Povodňový orgán Moravskoslezského kraje
  • IBC Moravskoslezského kraje
  • Vodohospodářský dispečink Povodí Odry, státní podnik
  • Správci toků (Povodí Odry, státní podnik, Lesy České republiky, s. p.)

Komise řídí, koordinuje, kontroluje a přijímá opatření k ochraně před povodněmi, pokud povodeň zasáhne území SO ORP Ostrava a je nutná koordinace prováděných opatření.

Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může Povodňový orgán ORP Ostrava obdržet:

  • od povodňového orgánu Moravskoslezského kraje
  • od povodňových orgánů městských obvodů a obcí ve správním obvodu ORP Ostrava
  • na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
  • z internetu (http://www.pod.cz, http://www.chmi.cz)
  • od HZS Moravskoslezského kraje
Dále uvedené činnosti povodňové komise nejsou seřazeny podle priority nebo pořadí provádění, lze je měnit v závislosti na celkové situaci na území SO ORP Ostrava.

a) Činnost povodňového orgánu ORP Ostrava v době mimo povodeň:

  • zajišťuje zpracování, aktualizaci a doplnění povodňového plánu SO ORP Ostrava
  • organizuje povodňové prohlídky vodních toků
  • potvrzuje soulad textové a grafické části povodňových plánů jednotlivých městských obvodů a obcí ve správním obvodu ORP Ostrava
  • zajišťuje materiální vybavení, technickou přípravu a jiné úkoly související s ochranou před povodněmi
  • seznamuje se s povodňovým plánem a jeho případnými změnami, upřesňuje plán adres a spojení mezi účastníky ochrany před povodněmi

b) V případě obdržení upozornění nebo výstrahy ČHMÚ (zpravidla prostřednictvím IBC Moravskoslezského kraje nebo KÚ Moravskoslezského kraje); v případě povodňového ohrožení dle uvážení povodňového orgánu ve spolupráci s hlásnou službou)

  • je nutno věnovat zvýšenou pozornost vodním tokům a vývoji počasí
  • upozornit všechny členy povodňové komise a prověřit jejich případnou dosažitelnost podle plánů spojení
  • prověřit funkčnost spojení na povodňové orgány sousedních obcí
  • sledovat další zprávy a vývoj situace na internetových stránkách ČHMÚ, Povodí Odry, státní podnik nebo Ministerstva zemědělství
  • pravidelně sledovat zprávy ve sdělovacích prostředcích o vývoji počasí
  • provést zápis v povodňové knize
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

c) Činnost povodňového orgánu ORP Ostrava při vzniku I. SPA:

  • zahajuje činnost hlásné a hlídkové služby ORP Ostrava
  • zabezpečuje pravidelné informování povodňových orgánů městských obvodů a obcí ve správním obvodu ORP Ostrava a sousedních ORP
  • prověřuje spojení a dosažitelnost povodňových orgánů sousedních ORP, povodňových orgánů městských obvodů a obcí ve správním obvodu ORP Ostrava
  • sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad SO ORP (http://www.pod.cz, http://www.chmi.cz)
  • prověřuje spojení a použitelnost všech mechanizací a materiálů k případnému zásahu na vodních tocích (je možné již některou potřebnou mechanizaci aktivovat - ucpávání některých objektů na tocích a podobně)
  • o vzniklých situacích informuje pravidelně příslušné povodňové orgány městských obvodů a obcí ve správním obvodu ORP Ostrava, sousedních ORP, povodňový orgán Moravskoslezského kraje, správce vodních toků (Povodí Odry, státní podnik, Lesy České republiky, s. p.), IBC Moravskoslezského kraje
  • pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace, zejména v povodí nad obcí
  • prověřuje připravenost zasedacích prostor a jejich technického zázemí pro případ nutnosti svolání povodňové komise
  • provádí zápisy v povodňové knize
  • provádí evidenční a dokumentační práce
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

d) Činnost povodňového orgánu ORP Ostrava při vzniku II. SPA:

  • zabezpečuje pravidelné informování povodňových orgánů městských obvodů a obcí ve správním obvodu ORP Ostrava a sousedním ORP
  • sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad SO ORP (http://www.pod.cz, http://www.chmi.cz)
  • předseda povodňové komise ORP Ostrava nebo místopředseda svolává povodňovou komisi ORP a zahajuje její činnost v případě, že povodeň zasáhne SO ORP Ostrava a je reálný předpoklad dalšího zhoršování povodňové situace
  • svolání povodňové komise ORP Ostrava se oznamuje povodňovým orgánům městských obvodů a obcí ve správním obvodu ORP Ostrava, sousedních ORP, povodňovému orgánu Moravskoslezského kraje, správci vodních toků (Povodí Odry, státní podnik, Lesy České republiky, s. p.), IBC Moravskoslezského kraje
  • po zvážení situace vyhlašuje II. SPA pro povodní zasaženou oblast. Tuto skutečnost povodňová komise oznamuje povodňovým orgánům městských obvodů a obcí ve správním obvodu ORP Ostrava, sousedních ORP, povodňovému orgánu Moravskoslezského kraje, správci vodních toků (Povodí Odry, státní podnik, Lesy České republiky, s. p.), IBC Moravskoslezského kraje
  • uvádí do pohotovosti majitele všech mechanismů a materiálů s upozorněním na možnou nutnost použití při protipovodňovém zásahu; v případě, že je mechanizace již aktivována operativně řídí její nasazení na potřebných místech (ucpané mosty, mostky a lávky)
  • zajišťuje prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby a vyhodnocuje získané informace
  • hlídková služba provádí pochůzky kolem vodních toků zejména se zaměřením na úroveň hladiny v korytech, stav mostků a lávek z důvodů ucpávání plaveninami, při nepříznivém vývoji na těchto tocích zabezpečuje varování fyzických a právnických osob, které by mohly být ohroženy povodní
  • dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise ORP Ostrava Policii ČR o uzavření těchto úseků silnic
  • upozorňuje na vzniklé povodňové situace povodňové orgány obcí ve SO ORP Ostrava a sousedních ORP, je s nimi v pravidelném spojení, vzájemně se informují o vývoji povodňové situace
  • pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace, při prognóze dosažení III. SPA prověřuje připravenost prostor pro náhradní ubytování a stravování
  • vede záznamy v povodňové knize
  • provádí evidenční a dokumentační práce
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

e) Činnost povodňového orgánu ORP Ostrava při vzniku III. SPA:

  • zabezpečuje pravidelné informování povodňových orgánů městských obvodů a obcí ve správním obvodu ORP Ostrava a sousedním ORP
  • sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad obcí (http://www.pod.cz, http://www.chmi.cz)
  • povodňová komise je nepřetržitě v činnosti a zasedá dle potřeby a aktuálního vývoje povodňové situace, na zasedání může přizvat další odborné osoby, jejichž pomoci je potřeba k provádění nutných protipovodňových zásahů a opatření
  • po zvážení situace vyhlašuje III. SPA pro povodní zasaženou oblast. Tuto skutečnost povodňová komise oznamuje povodňovým orgánům městských obvodů a obcí ve správním obvodu ORP Ostrava, sousedních ORP, povodňovému orgánu Moravskoslezského kraje, správci vodních toků (Povodí Odry, státní podnik, Lesy České republiky, s. p.), IBC Moravskoslezského kraje
  • v případě, že lze usoudit z vývoje a průběhu povodně v povodí nad územím SO ORP na další stoupající tendenci, upozorní na situaci povodňové orgány příslušných obcí
  • zajišťuje prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby obcí na území SO ORP Ostrava a vyhodnocuje získané informace, např. nasazení pracovníků k odstraňování zachycených předmětů na objektech přes vodní toky (mosty, mostky, lávky). Operativně dle potřeby organizuje nasazení všech mechanismů a materiálů k zabezpečení ochrany před povodněmi nebo ke zmírnění následků povodně
  • ve spolupráci s ostatními účastníky ochrany před povodněmi organizuje zabezpečovací a záchranné práce a přijímá opatření ke zmírnění škodlivých účinků povodně
  • koordinuje a řídí činnost ostatních účastníků ochrany před povodněmi
  • vyžaduje v případě nutnosti pomoc fyzických a právnických osob
  • vyžaduje v případě, kdy hrozí nebezpečí z prodlení, pomoc Armády ČR
  • pravidelně se informuje o vývoji situace na vodních tocích u příslušných správců toků a na Centrálním předpovědním pracovišti ČHMÚ Ostrava
  • pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace
  • zajišťuje provádění dokumentace během povodně
  • v případě nezvládání povodňové situace již nasazenými prostředky, lze požádat o pomoc u složek IZS
  • podílí se na organizaci zdravotní a hygienické péče
  • vede záznamy v povodňové knize
  • provádí evidenční a dokumentační práce
  • prověřuje připravenost prostor pro náhradní ubytování  stravování
  • v případě nutnosti organizuje evakuaci povodní ohrožených obyvatel, majetku, zvířat. Dále organizuje zdravotní péči, náhradní zásobování, ubytování, stravování, dopravu a další funkce
  • dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise ORP Ostrava Policii ČR o uzavření těchto úseků silnic
  • v případě, že povodňový orgán ORP vlastními silami nestačí zvládat povodňovou situaci na území SO ORP, vyžaduje u příslušného nadřízeného povodňového orgánu Moravskoslezského kraje nutnou pomoc, případně převzetí řízení organizace ochrany před povodněmi na území SO ORP. Povodňová komise ORP Ostrava v tomto případě zůstává nadále v činnosti a při provádění protipovodňových opatření se řídí pokyny povodňové komise Moravskoslezského kraje a spolupracuje s ní
  • v případě vybřežování vody z koryt toků provádí evakuaci postižených osob ze záplavového území, případně vyzve obyvatele k opuštění prostoru a s pomocí Policie ČR uzavře oblast postiženou povodní
  • v případě další stoupající tendence na vodních tocích jsou prováděny obhlídky inundačního území a kontroluje se pohyb osob v tomto území, provede se vypnutí trafostanic VN, které by mohly být ohroženy záplavou. Osoby budou vyzvány k opuštění prostoru
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

f) Činnost povodňového orgánu po povodni

Povodňový orgán ORP Ostrava bezprostředně po povodni:

  • odvolává podle vývoje povodňové situace II. nebo III. SPA. Odvolání SPA oznamuje povodňovému orgánu Moravskoslezského kraje, správci toku (Povodí Odry, státní podnik, Lesy České republiky, s. p.), IBC HZS Moravskoslezského kraje
  • podílí se na organizaci obnovy povodní narušených funkcí zasaženého území
  • podílí se společně s povodňovými orgány obcí a se zástupci správců toků na provádění povodňových prohlídek postižených území
  • zajišťuje sepsání povodňových škod na území zasaženém povodní
  • podílí se na odstraňování povodňových škod
  • shromažďuje materiály na vypracování souhrnné zprávy o povodni
  • zajišťuje náhradní stravování a ubytování osobám postiženým povodní
  • zpracovává souhrnnou zprávu o povodni, kterou poskytuje do 3 měsíců povodňovému orgánu Moravskoslezskému kraji a správci povodí (Povodí Odry, státní podnik)

 

Obnovení povodní narušených funkcí v povodní zasaženém území

Po povodni je důležité zejména zajistit obnovení dodávek pitné vody, elektrické energie, plynu a obnovit narušená telefonická spojení. V případě, že došlo k zatopení elektrického vedení (plynu, tlakových nádob), smí být provoz obnoven až po provedené revizi těchto zařízení. Postupně se pak provádí revitalizace celého povodní zasaženého území včetně odklizovacích a úklidových prací, obnovy poškozených pozemních komunikací a odstraňování následků dalších škod.

V případě nutnosti se provádí sanační a hygienická opatření (deratizace a dezinfekce). K této činnosti lze vyžádat odbornou pomoc u Krajské hygienické stanice. Povodňový orgán ORP pomůže zajistit vyčerpání případně zaplavených prostor. Koordinuje vyčerpání vody ze zaplavených obecních studní, včetně odstranění bahnitých nánosů, dále zajišťuje posudek hygienika o nezávadnosti zdrojů, případně chemické rozbory. Povodní postiženým občanům se poskytuje nezbytná materiální a finanční pomoc.


Zjišťování a oceňování povodňových škod

Při zjišťování výše povodní způsobených škod se vychází z podkladů, které byly získány v průběhu povodně při evidenčních a dokumentačních pracích ve spolupráci se zástupci pojišťoven a odbornými pracovníky stavebních úřadů, případně soudními znalci.

Je vhodné při sledování a vyhodnocování škod dodržovat tabulkovou osnovu dle Vyhlášky č. 186/2002 Sb., kterou se stanoví náležitosti přehledu o předběžném odhadu nákladů na obnovu majetku sloužícího k zabezpečení základních funkcí v území postiženém živelní nebo jinou pohromou, která v příloze obsahuje také vzor pověření osoby (krajem) ke zjišťování údajů nutných pro zpracování přehledu.

Kromě vyhodnocování povodňových škod dle výše uvedené tabulky se také sledují a vyhodnocují činnosti, nasazení sil a prostředků aj.

Příloha: Osnova pro sledování škod a činností

Vyhotovení souhrnné zprávy o povodni

Z každé povodně, při které byla vyhlášena povodňová aktivita, došlo k povodňovým škodám nebo byly během povodně prováděny zabezpečovací a záchranné práce, se zpracuje souhrnná zpráva o povodni. Zprávu o povodni zpracovává povodňový orgán ORP Ostrava nebo jím pověřená osoba za přispění všech členů povodňové komise. Provádí se vyhodnocení povodně, které obsahuje rozbor příčin a průběhu povodně, popis a posouzení účinnosti provedených opatření, věcný rozsah a odborný odhad výše povodňových škod a návrh opatření na odstranění následků povodně. Zpráva o povodni se poskytuje do 3 měsíců od ukončení povodně příslušnému orgánu Moravskoslezského kraje a příslušnému správci povodí (Povodí Odry, státní podnik).

V případě nutnosti rozsáhlejších dokumentačních prací provede povodňový orgán ORP doplňkové vyhodnocení do 6 měsíců od ukončení povodně.

Příloha: Osnova souhrnné zprávy o povodni