Organizace hlídkové služby
Hlídková služba zabezpečuje dle pokynů starosty preventivní monitorovací činnost v bezprostředním okolí vodních toků a na určených rizikových místech. Sleduje stanované údaje na vodočtech, vývoj povodňové situace na sledovaných místech.
Hlídkovou službu vykonává určená osoba nebo skupina osob jmenovaná z řad dobrovolných občanů mimo záplavové území, kterou v době povodňové aktivity svolává předseda PK do určeného místa, nebo do předem určených rizikových míst. Po krátkém seznámení s vývojem situace zahajuje plánovanou činnost v období všech tří stupňů povodňové aktivity.
Subjekty budou aktivovány podle plánu spojení, a vyzvány k provádění vlastní hlídkové činnosti na určených místech, a postupují podle pokynů povodňové komise města, včetně hlášení, podle povodňových plánů.
Hlavní úkoly hlídkové služby:
- sleduje vodoměrné údaje na vodočtech na situaci na vodním toku a v určených místech
- podává pravidelná hlášení předsedovi povodňové komisi, popř. pověřenému členovi povodňové komise nebo hlásné službě o skutečnostech a vývojových tendencích na sledovaných místech prostřednictvím mobilního telefonu nebo radiostanice
Hlídkové služby pracují obvykle nepřetržitě, ve směnách. Zahajují a ukončují činnost na pokyn předsedy povodňové komise města.
Hlídkovou povodňovou službu vykonávají vybraní členové povodňové komise. Kontakty jsou specifikovány v Příloze Důležité kontakty část Hlásná a hlídková služba
Co se kontroluje:
- místa určená ke sledování směrodatných limitů vodního stavu (hlásné profily)
- úseky vodních toků v obci, kapacita všech mostů, lávek a propustků (současně se přijímají opatření k zabránění ucpání průtočných profilů a k zajištění hladkého odtoku vody a plavenin), zároveň se sleduje i vývoj povodňové situace na vodních tocích nad obcí
- stav kanalizace, kanalizačních vyústí do vodních toků, kanalizačních vpustí
- kritické oblasti a místa
Četnost pozorování vodní hladiny v hlásných profilech:
- při vzniku I. SPA: minimálně 1x denně, při trvající stoupající tendenci minimálně 2 - 3x denně
- při vzniku (vyhlášení) II. SPA: minimálně 2x denně, podle situace i častěji
- při vzniku (vyhlášení) III. SPA: vodní stavy se kontrolují 3x denně, popřípadě častěji - podle vývoje povodňové situace
Hlídková služba předává informace ihned předsedovi povodňové komise, popřípadě pověřenému členovi povodňové komise. Povodňová komise města Havlíčkův Brod poskytuje tyto informace, po jejich vyhodnocení a zvážení situace je vždy od dosažení II. SPA předává dalším účastníkům povodňové ochrany. V souladu s povodňovým plánem bude hlásná služba informovat správce vodního toku (Lesy České republiky, s. p., Povodí Vltavy, státní podnik) o vývoji povodňové situace.
Pokyny pro hlídkovou službu:
Jakmile nastane nebezpečí povodně a hladina dosáhne výše rozhodné pro vyhlášení povodňové aktivity, začíná činnost hlídkové služby. Hlídková služba posílá zprávy (telefonicky, osobně) povodňovému orgánu města Havlíčkův Brod. Povodňový orgán zajistí hlásnou službu ohroženým občanům a organizacím pomocí místního informačního systému (rozhlasu a sirény), operativně jinak - telefonicky, SMS, osobním doručením.
Stav, rozhodný pro odesílání varovných zpráv, je daný hladinou na vodočtu nebo není-li vodočet, dostoupí-li hladina dohodnuté výšky. Kde není vodočet ani není dohodnuta výška hladiny vody v toku, začíná odesílání varovných zpráv nebezpečí povodně v době, kdy hrozí vážné škody na životech nebo na majetku. Hlášení se podá včas se zřetelem na vývoj počasí.
KONTAKTY: Příloha: Plán spojení na důležité organizace